La LOSU desregula i fragmenta el sistema universitari espanyol..

• El desenvolupament de temes clau queda en mans de la decisió particular de cada comunitat autònoma
  • Desmantella els cossos docents universitaris mentre fomenta la laboralització de les plantilles.
  • No garanteix un finançament estable i suficient ni marca un procediment perquè els fons arribin a les universitats.
  • Retorça i complica l'estabilitat que necessita gran part de la plantilla de PDI

CSIF rebutja el projecte de Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU) que té previst aprovar-se al Congrés avui 22 de desembre. El sindicat considera que després de la tramitació parlamentària, el text incideix encara més a desregular aspectes importants, deixar en mans de les comunitats autònomes temes vitals, limitar l'abast dels canvis que requeria Europa i s'ha acabat convertint en una llei de mínims.

Aquesta desregulació universitària ja trufa tota la norma amb l’excusa de la diversitat i l’autonomia, però ara s’ha vist incrementada amb l’acceptació de la pràctica totalitat de les esmenes d’ERC, Bildu i el PNB, creant el risc de trencar la igualtat i el marc comú bàsic, fragmentant el sistema universitari espanyol: cada universitat i cada comunitat autònoma decidiran en temes clau com la governança, les acreditacions o el desenvolupament de figures de professorat laboral.

A més, el Ministeri d'Universitats -però també les comunitats autònomes i les mateixes universitats-, hauran d'habilitar un període d'adaptabilitat molt llarg a través de decrets i reglaments, cosa que alentirà i demorarà mesures necessàries i urgents que no admeten més dilació com la renovació. i el rejoveniment de les plantilles.

Durant el tràmit parlamentari s'ha desviat l'atenció cap a temes com ara el dret a l'atur acadèmic, la segregació per sexe a col·legis majors, el foment de les llengües cooficials o qui pot ser rector, sense posar l'interès en assumptes vitals per al sistema universitari com el finançament, la carrera acadèmica, la precarietat de les plantilles, l'estabilitat o la connexió amb la societat i l'economia.

D'altra banda, el text tendeix al desmantellament dels cossos docents universitaris mentre fomenta la laboralització de les plantilles
(treu els percentatges de PDI funcionari, exclou figures com Ajudants Doctors i Associats Ciències de la Salut del còmput de PDI laboral, crea figures laborals anàlogues a TU i CU, etc.). En definitiva, el projecte de LOSU manté i potencia la doble via paral·lela, funcionarial i laboral perniciosa, que fomenta duplicitats i frena la mobilitat, generant problemes d'homologació i incrementant la precarietat, la discriminació i les desigualtats entre col·lectius.

Sobre finançament, CSIF considera que la LOSU hauria de tenir un objectiu més ambiciós i d'acord amb la UE, arribant fins a l'1'5% del PIB, ja que avui estem al 0'8% i moltes universitats públiques espanyoles que en els darrers deu anys van baixar un 20% el finançament, pateixen un infrafinançament recurrent i impossible de mantenir durant més temps. A més, no hi ha un termini concret de compliment de l'objectiu de l'1% de PIB marcat ni un procediment clar i directe perquè els fons arribin a les universitats.

Per a CSIF hi hauria d'haver assignacions pressupostàries concretes per a la regeneració de les plantilles i per a la disminució de la precarietat i la temporalitat. Recordem que el projecte de LOSU tampoc no té Memòria Econòmica ni detall del finançament i, en no haver-hi aportació estatal, podria carregar de deutes a les comunitats autònomes que són les que han de sufragar les despeses.

Per acabar, el projecte manté un model d'autogovern universitari desfasat i allunyat de les recomanacions de l'informe de l'OCDE que constata “la necessitat de redissenyar els sistemes de governança de les universitats per augmentar la col·laboració amb la societat i la rendició de comptes, evitant la ingerència política en les operacions mitjançant una autonomia funcional més efectiva”.

22 de Desembre del 2022