<< Demandes de CSIF

Pedro Duque presenta a CSIF un projecte de Pacte d'Estat per la Ciència i la Innovació.

Els professors universitaris necessiten un Estatut del PDI
  •  CSIF celebra la iniciativa però reclama un notable increment de finançament i una carrera investigadora digna, estable i predictible

•  El sindicat va demanar una figura d'entrada a la investigació, desenvolupar la de tecnòleg i definir la carrera del personal tècnic de suport a la investigació

•  Demanem la reducció de la burocràcia lligada a projectes i una estratègia de ciència oberta que permeti l'accés lliure a les publicacions científiques.

El ministre de Ciència, Pedro Duque, ha presentat a la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) les línies generals d'un 'Pacte d'Estat per la Ciència i la Innovació' que pretén promoure entre els agents socials i els diferents membres de la comunitat científica. Segons el ministre, el futur pacte pretén ser un acord de mínims però amb objectius avaluables. El pacte té tres línies fonamentals: finançament; manteniment d'un sistema de ciència homogeni i global i promoure i recuperar el talent.

CSIF, com a sindicat més representatiu en les administracions públiques, celebra la iniciativa tot i que considera que s'ha de garantir un finançament adequat que situï Espanya (1,2% de l'PIB) en línia amb els països del nostre entorn (2,2% en la UE) i possibiliti realment el canvi de model productiu que es pretén. L'augment pressupostari aprovat pel Govern per a projectes d'investigació és escàs i seguim sense aconseguir els nivells de 2007. També recordem que la retallada de la UE de 8.500 milions del programa Horitzó Europa es contradiu amb el discurs oficial que la ciència i la innovació són l'única sortida a la crisi actual.

Pel que fa a el sistema de Ciència i Investigació com un tot, CSIF va advertir a Pedro Duque del disbarat que suposa tenir separats els ministeris d'Universitat i el de Ciència i Innovació, molt més si es comprova que prop de el 70% de la investigació espanyola es fa en les universitats públiques. A més, vam alertar que aquesta separació crea problemes de discriminació i falta de coordinació com els sorgits amb la pròrroga dels contractes FPI i FPU.

Aprofitem per demanar a ministre de Ciència i Innovació que cal “posar en marxa, d'una vegada per totes, una carrera professional d'investigació a Espanya", que dignifiqui les condicions laborals d'aquest col·lectiu, ofereixi estabilitat a investigadors i projectes i, en definitiva , promogui el talent”. Com a punt de partida, el nostre sindicat proposa la creació d'una figura d'entrada a la carrera d'investigació, estable i predictible. Així mateix, proposem el desenvolupament de la figura del Tecnòleg (reconeguda en la Llei de Ciència) i definir la carrera del personal tècnic de suport a la investigació.

Finalment, CSIF va demanar a Duque una reforma normativa que redueixi i simplifiqui la burocràcia vinculada als projectes (compres, contractes, comptabilitat, etc.) així com una estratègia de difusió en obert de la producció científica i la contractació de llicències nacionals amb els principals editors de recursos científics.

15 d'octubre de 2020